Конфлікт інтересів по-кременчуцьки, або Історія однієї електрозаправки

Наприкінці квітня через бойові дії та зруйновану систему нафтозабезпечення в Україні сталася паливна криза. Дефіцит пального на АЗС, за даними «Асоціації автовиробників України», посприяв попиту на електрокари. Ще до початку вторгнення росії, бізнес на електрозаправках називали перспективним, бо власникам новопридбаних електромобілів потрібно їх десь заряджати. Не залишився осторонь цієї проблеми і Кременчук. Тут ще у листопаді 2021-го міська рада надала дозвіл на розміщення у центрі міста зарядної станції для електромобілів. Ця зарядка поблизу головної адмінбудівлі Кременчука повинна була проторувати шлях для інших. Пілотне дослідження справді стало показовим – був і потенційний конфлікт інтересів, і суд, і врешті відмова одного із учасників від проєкту.
Вулиця Перемоги у Кременчуці – одна із центральних. Поряд із радянськими п’ятиповерхівками тут розташована головна площа міста, мерія, готель «Кремінь» та Будинок Державного Банку – один із небагатьох у місті, що може похизуватись сторічною історією. У листопаді 2021 року поряд із Банком з’являється «привіт» із XXI століття – напис на асфальті «Заряджай свій електромобіль тут» та відповідні дорожні знаки. А вже у грудні тут облаштували і саму зарядну станцію.

«Екологічний проєкт»
Ініціатива поставити зарядку поблизу мерії належить кременчуцькій громадській організації «ЙОД», яку заснували на початку 2021-го. В її статуті зазначено декілька напрямів діяльності, але зосередитись вирішили на урбаністиці, зокрема на електрозаправках. За задумом авторів, щоб екологія у Кременчуці покращилась, потрібно 12 зарядних станцій в одному (центральному) районі міста. Потім планували порахувати, як нова інфраструктура вплинула на викиди вуглекислого газу та загазованість по Кременчуку і як зміняться «екологія, бізнес та якість життя». Судячи з допису на сторінці у соцмережі, громадська організація звернула увагу на проблему після розмови із таксистами.

Тоді як у власників таксі «щось пішло не так», то пропозиція «ЙОДу» була успішною з першої спроби. 19 листопада 2021 року десять членів виконкому одностайно проголосували, щоб громадська організація отримала від міста об’єкт благоустрою площею 13,5 кв м строком на п’ять років.


Хто ж є засновниками «ЙОДу», якому погодили зарядну станцію під мерією і кому неназваний працівник виконавчого комітету повідомив, що в місті є велика проблема з отриманням електропотужностей? Це Валерія Юріївна та Андрій Юрійович Гриценки, діти секретаря міськради Юрія Гриценка. Валерія Гриценко – помічниця місцевого народного депутата Олексія Мовчана.

Андрій Гриценко працював директором з МФО та інвестицій на місцевому комунальному підприємстві «Теплоенерго».

Як повідомив нам у коментарі Андрій Гриценко, до них зарядні станції по місту встановлювали просто так, бо чіткого законодавства у сфері електрозаправок немає. Їхня громадська організація вирішила дослідити, як інфраструктура впливає на придбання електрокарів та довкілля. А також створити механізм для тих, хто вирішить займатись інфраструктурою для електрокарів у Кременчуці.
За словами Андрія Гриценка, організація вивчила досвід Харкова й Одеси і зупинилася на пересувній станції, на яку можна отримати документи і встановити буквально за місяць. «ЙОД» знайшов партнера, який зробив великий дисконт на зарядну станцію й іншого партнера, який заплатив на неї. З такою ідеєю звернулись до міської влади. Там ідею вподобали і запропонували працювати. Чому представники «ЙОДу» звернулися саме до міської влади? Як самі говорять, хотіли врегулювати процес і дослідити усі проблеми. Та ініціативу ГО зрозуміли не всі.
Можемо припустити, одна із причин чому громада «не зрозуміла» – посада, яку займає Юрій Гриценко. Він є секретарем міськради і входить до складу виконкому. 19 листопада 2021 року він голосує «за» рішення на користь своїх дітей. Чи не є це конфліктом інтересів?
Потенційний конфлікт інтересів
Закон України “Про запобігання корупції” дає визначення цьому поняттю. Це коли людина, з одного боку, має приватний інтерес у вирішенні певного питання, а, з іншого, займає службове становище, тобто може це питання вирішити. А член виконкому, якщо голосує за проєкт своїх дітей, може мати конфлікт інтересів. За законом, Юрій Гриценко повинен був повідомити за добу про конфлікт інтересів членів виконкому та НАЗК, і, як мінімум, не голосувати.
Журналісти порушили це питання перед паном Гриценком ще у грудні під час онлайн-трансляції виконкому. Через пандемію на той момент це була єдина можливість для журналістів Кременчука «поспілкуватися» із чиновниками. Після паузи слово взяв мер і порадив почитати нормативні документи:

Андрій Гриценко на питання, чи знав батько про потенційний конфлікт інтересів під час голосування, дати відповідь відмовився, щоб журналісти її “не перекрутили”.
А що з електроенергією?
Але конфлікт інтересів – це не єдине питання до зарядки від «ЙОДу». ГО «ЙОД» – це громадська, тобто неприбуткова, організація. А власники, які заряджають свої електромобілі, сплачують за 1 кВт на заправці поблизу мерії 5,96 грн. Куди йдуть ці гроші?

Під час зарядки автівки інструкція повідомляє, що потрібно завантажити додаток CHARGE GROUP LLC, і тоді можна безготівково сплатити за електроенергію.

У квитанція при сплаті написано, що отримувачем коштів є ТОВ “Чардж Груп”.

У новинах комунального телебачення кременчуцької міськради (це телебачення відоме кременчуківцям тим, що за гроші платників податків піарить міського голову та його оточення), Валерія Гриценко розповідає, що обрали українську компанію «CHARGEX», яка робить дизайн зарядних станцій. Компанія «CHARGEX» вказана на сайті «ЙОДу» як «наш партнер». За даними «Опендатабот», ТОВ «ЧАРДЖ ГРУП» і ТОВ «ЧАРДЖЕКС» – підприємства, які зареєстровані у Києві і мають одного керівника і власника, Юрія Дмитришена. Обидві фірми спеціалізуються зокрема й на електричному устаткуванні.
Ми поспілкувались із Юрієм Дмитришеним. У телефонній розмові він повідомив, що ініціатором та замовником ідеї встановлення пересувної зарядної станції по вулиці Перемоги виступила громадська організація «ЙОД». Фірма «ЧАРДЖ ГРУП» виступила постачальником зарядних пристроїв та надала програмне забезпечення для оплати. Аналітику і місця розташування взяла на себе ГО.

До речі, більшість обраних «ЙОДом» місць розташування зарядок, згідно з мапою на їхньому сайті, дивним чином співпадають з адресами комунальних підприємств і центральних теплових пунктів (ЦТП). Останні – це приміщення для підготовки води, яка необхідна для постачання тепла і гарячої води. Наприклад, адреса зарядки по вулиці Лейтенанта Покладова співпадає із адресою комунального госпрозрахункового підприємства «СОЮЗРЕМБУД». Ще одну станцію планували встановити поблизу виконкому, інші – під’єднати до ЦТП по вул. Жадова, Шевченка, Гагаріна, на бульварі Пушкіна та у центральному сквері. Ну і найвіддаленішу від центру зарядку – при будинку 75 по вул. Троїцькій. Саме тут зареєстрований офіс ГО «ЙОД».
Виконком-електрозаправка
Тож можна припустити, що ГО «ЙОД» – це посередник між ТОВ «ЧАРДЖ ГРУП» і виконкомом.
Чому виконкомом? Бо на згадуваному засіданні 19 листопада міський голова Віталій Малецький не приховував, що живити електростанцію будуть через виконком.
Засідання виконкому 19 листопада 2021 р.:

Юрій Дмитришен розповів, що «ЧАРДЖ ГРУП» у рамках соціального проєкту безкоштовно надала свою платіжну систему-додаток і що гроші клієнтів йдуть у виконком. Виконком виставляє рахунки, а «ЧАРДЖ ГРУП» переводить їм кошти, сплачені водіями. Ціна 5,96 за 1 кВт/год – це, як сказав Юрій Дмитришен, ціна собівартості електроенергії.
Згідно з додатковою угодою до договору на постачання електроенергії на 2022 р., мерія Кременчука справді платить “Полтаванергозбуту” 5,96 грн за 1 кВт/год.

Якщо порівняти Договори на 2021 і 2022, які уклав виконком із постачальником, то помітне значне зростання обсягів електроенергії. У 2021 році він складав 313000 кВт/год, а в 2022 – 345620 кВт/год. Тобто у 2022 році виконком планує використати більше електроенергії на майже 33 тисячі Вт.


На сьогодні взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами регулюються Правилами користування електричною енергією (ПКЕЕ, або так звані Правила № 28), затвердженими постановою НКРЕ від 31.07.1996 № 28 (із змінами). Якщо виконком продає (перепродає) електроенергію, то, згідно з ПКЕЕ, повинен отримати ліцензію НКРЕ на право здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії.
Ми звернулись за роз’ясненням до енергетичної експертки Марії Яковлєвої, яка повідомила, що неприбуткова громадська організація може отримувати дохід від продажу електроенергії для зарядки акумуляторів і обмежується виключно розподілом прибутку між засновниками такої організації. Як пояснює експертка, це чудова законодавча шпарина для бізнесменів «від влади». Тобто у подібній організації ніхто і ніколи не збирався ділити прибуток, він зазвичай «виводиться» через різні «сірі» схеми взагалі без будь-якого оподаткування під виглядом найсвятішої боротьби за екологію та чисте повітря.
Також у пані Марії виникли питання до статусу виконкому. Якщо він, як орган місцевого самоуправління закуповує електричну енергію для свого власного споживання – то він є споживачем. Такі витрати фінансуються з місцевого бюджету. А якщо паралельно постачає для зарядки автомобільних акумуляторів під прикриттям неприбуткової громадської організації – то він є постачальником і така діяльність ліцензується. Відповідно до відкритого реєстру ліцензіатів з постачання електричної енергії НКРЕКП, серед них відсутній такий ліцензіат, як Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (ЄДРПОУ 04057287).
Ми також звернулись щодо ліцензії виконкому до НКРЕКП. Як тільки відповідь надійде – ми її опублікуємо.
Провадження
У грудні 2021 року після сюжету про електрозаправки місцеві активісти написали заяву до поліції. Відомості щодо можливого зловживання владою або службовим становищем посадовими особами Кременчуцького міськвиконкому під час голосування 19 листопада 2021 року внесли до єдиного реєстру досудових розслідувань за відповідною статтею Кримінального кодексу України.
У доведених випадках таке кримінальне порушення карається арештом на строк до шести місяців або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, із штрафом від двохсот п’ятдесяти до семисот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У Кременчуці це вже не перший випадок, за даними медіа, коли близьке оточення очільників міської влади та їхніх соратників отримує преференції на тендерах, дозволах, будівництві.
За 7 років (з 2014 по 2021 рр.) у Кременчуці внесли 43 кримінальні провадження до ЄРДР про ймовірні корупційні схеми по розкраданню бюджетних коштів через комунальні підприємства. Зазвичай такі справи лежать місяцями на досудовому розслідуванні, а потім їх закривають навіть без повідомлення заявників. Цього разу ще й через російське вторгнення ніхто не очікував, що справа про голосування за зарядні станції зрушить з місця.
Аж раптом наприкінці квітня журналісти з власних джерел дізналися, що поліція таки склала протокол на Юрія Гриценка про адміністративне правопорушення щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, але не у кримінальній справі, а в адміністративному правопорушенні. Тому ми звернулись із запитом до Кременчуцького районного управління поліції ГУНП у Полтавській області.
Начальник Управління Олександр Холондович повідомив, що «в ході повного, всебічного та неупередженого досудового розслідування встановлено відсутність складу кримінального правопорушення». Проте, виявлено факт можливого адміністративного порушення, тому зібрані матеріали разом із постановою про закриття кримінального провадження передали до Управління стратегічних розслідувань у Полтаві.

Суд
Тож матеріали по адміністративному порушенню передали до суду. На судовому засіданні у травні Юрій Гриценко повідомив, що хоча він є членом виконкому, але не вважає, що його голос вплинув на підсумкове рішення, бо ж усі інші члени були «за». До того ж, за його словами, конфлікту інтересів не було, бо не було інших претендентів на встановлення зарядної станції. Та і прізвища засновників чи директорів громадської організації «ЙОД» не засіданні не називали.
Під час судового засідання також стало відомо, що вручаючи протоколи про правопорушення, поліція начебто порушила право Юрія Гриценка на захист. За версією Юрія Гриценка, йому не дали звернутись до адвоката, не перевірили документ, що посвідчує особу, та й сам протокол склали не за інструкціями.
Ми звернулись до Управління стратегічних розслідувань в Полтавській області ДСР НП України прокоментувати дії правоохоронців. Заступник начальника Управління Віталій Ботвина у відповідь на наш запит повідомив, що під час складання і вручення протоколів Юрію Гриценку роз’яснили його права та дали можливість скористатися правовою допомогою захисника. Зокрема пан Гриценко телефонував своєму юристу та отримав консультацію під час складання протоколів.
Він мав право ознайомитись із матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання. У відповіді зазначено, що складання протоколу про адмінпорушення без ухвалення рішення про притягнення особи до адміністративної відповідальності не породжують правових наслідків і не порушують його права. Пояснення щодо можливих порушень слідчі не надавали, підставою для їхнього отримання, за законом, може бути службова перевірка чи службове розслідування.


2 червня 2022 року суддя Автозаводського районного суду Кременчука Ліна Обревко винесла постанову і закрила провадження у зв’язку з відсутністю в діях Юрія Гриценка події і складу правопорушень. Суддя не знайшла фактів, які підтверджували б, що розміщення зарядної станції для електромобілів на вул. Перемоги «впливає на підвищення особистого добробуту чи покращення майнової стану особисто Юрію Гриценка чи його дітей, які є засновниками громадської організації, а його участь у засідання виконкому 19.11.2021 року є здійсненням його представницьких повноважень, а не вирішенням його приватного інтересу».
Чи правильний вирок винесла суддя, не побачивши конфлікту інтересів, коли батько голосує за проєкт своїх дітей? А тим часом історія із зарядною станцією у центрі міста під час підготовки цього матеріалу отримала продовження.
Продовження
Під час телефонної розмови у серпні Андрій Гриценко повідомив, що дослідження «ЙОДу» фактично завершили, більше не планують займатись установкою зарядок, а зосередяться на законодавчій базі.
Результати дослідження публікувати не будуть, бо завадила війна. Зараз ГО переключилась на гуманітарну допомогу військовослужбовцям і переселенцям. Андрій Гриценко сказав, що «саме зараз» планують писати відмову від пересувної зарядки по вулиці Перемоги, а їхній партнер у свою чергу напише заяву на її встановлення. Хто цей партнер Андрій Гриценко не сказав, лише зазначив, що це міська компанія, яка і придбала для «ЙОДу» пересувну станцію.

Про ці плани громадської організації, схоже, не було відомо іншому партнеру – «Чардж Груп». Її керівник Юрій Дмитришен розповів, що наміри встановити інші зарядні станції не скасовують – лише планують робити деякі зарядки настінними. Так їх простіше монтувати і не потрібен дозвіл, як у випадку, коли кабель проходить по землі і вона належить різним суб’єктам. Крім того, він повідомив про зростання показників. Після 24 лютого спостерігали «просадку», нині ж за рахунками – щомісячне зростання. Його пов’язують із дефіцитом бензину і дизпалива та збільшенням кількості переселенців у Кременчуці, зокрема харків’ян.
Ми намагались з’ясувати, що за таємнича фірма опікуватиметься зарядною станцією після ГО «ЙОД» і чи існує вона насправді. В Управлінні містобудування та архітектури повідомили, що паспорт прив’язки для пересувної станції для громадської організації скасували 17 серпня 2022 року за зверненням замовника. У виконкомі також підтвердили, що рішення від 19.11.2021 № 1604 (про надання дозволу ГО «ЙОД») є скасованим.

На запит з проханням надати відповідне рішення виконавчого комітету, а також рішення про надання дозволу комусь іншому, у виконкомі відреагували, що такі документи відсутні, тому надати їх немає можливості. З’ясувати, чи розглядали у серпні ці питання на виконкомі, немає можливості, адже там відмовилися надати протоколи засідань. Посилаються на воєнний стан і те, що «інформація, яка міститься в запитуваних вами документах, може бути використана ворогом для завдання шкоди як національній безпеці територіальної громади так і всієї держави». Хоча яким саме чином ця інформація може завдати шкоду – не пояснюють.


На прохання надати копії договорів про пайову участь в утриманні об’єктів благоустрою на вулиці Перемоги та на закупівлю електроенергії у виконкому, а також відповісти, яку суму коштів сплатили Виконавчому комітету Кременчуцької міської ради за електроенергію, спожиту зарядною станцією у 2022 році, та кому виставили рахунок і за які саме послуги, нам повідомили, що надати запитувані документи/інформацію не є можливим.

Станом на вересень “нічийна” зарядка для електромобілів працювала і в додатку оплати значилась під іменем громадської організації «ЙОД». Ми постійно відстежували ситуацію, щоб зрозуміти, кому, зрештою, міський виконком віддасть кременчуцький “зарядний” пиріг.
Кар’єрне зростання
І от у жовтні у додатку оплати з’явився новий власник електрозарядної станції – ТОВ «еМісто».

Цю компанію створили наприкінці червня 2022 року. Основний вид діяльності – надання в оренду інших машин, устаткування та товарів. Керівницею і засновницею товариства є Анна Кайнц, яка судячи з номеру телефону, вказаного при реєстрації юридичної особи, до того як займатись зарядками для електрокарів, оформлювала брови та вії.


Ця публікація стала можливою завдяки фінансовій підтримці партнерів: ГО «Інститут розвитку регіональної преси» та EUACI. Матеріал відображає позицію редакції і не обов’язково відображає позицію ІРРП та EUACІ.
Коментарі
Залишити коментар
Щоб залишити коментар, вам потрібно увійти або зареєструватися на нашому сайті