Кому з чиновників Полтавщини війна допомагає замовчувати інформацію, і які дані найбільш секретні.

Війна несе горе та розруху, а ще — допомагає посадовцям менше посвящати людей у владні справи. Мова про органи місцевого самоврядування Полтавщини, які активно використовують «загрозу національній безпеці» і «обставини непереборної сили» у якості приводу для замовчування публічної інформації. І роблять це вибірково.
Що запитували
Інформаційна агенція “МедіаДоказ” звернулася до різних органів місцевого самоврядування Полтавщини із запитами на отримання публічної інформації.
Запитували:
- про заробітні плати та премії членів виконавчих комітетів;
- довідки про виконання бюджетів територіальних громад за перше півріччя 2022 року, з розписом доходів та видатків;
- довідки про зміну чисельності посадовців виконавчих комітетів з початку року;
- протоколи сесійних засідань за 2022 рік.
Що отримали:

- частково інформацію про заробітну плату посадовців;
- частково дані про розподіл бюджетів та протоколи засідань;
- відписки.
Відкриті та втаємничені зарплатні
Швидко та повно про заробітні плати посадовців виконавчих комітетів відповіли Лубенська міська рада та Полтавська обласна військова адміністрація.
Виконком Кременчука не надав відповідь на запит, посилаючись на відсутність відомостей про підтвердження повноважень на представництво інтересів Центру розслідувань “МедіаДоказ”.
Відмова в наданні інформації була вибірковою. Закритими залишились дані про зарплатні 6 посадовців, на чолі з мером Віталієм Малецьким. Водночас дані про заробітні плати двох заступників мера, у відповідь на цей же запит, “Медіа Доказ” отримав від департаментів.
Показово, що вже на інший запит, який не стосувався заробітних плат владної верхівки Кременчука, відповідь журналістам від посадовців мерії так само надійшла, без відсилок на «не підтверджені повноваження», що знову ж таки може свідчити про вибірковість при наданні інформації.
Полтавська міська рада теж не надала відомостей про заробітки членів виконкому, пославшись на відсутність факту володіння виконавчим комітетом конкретною інформацією з детальним розписом.

У якості ще одного сховку для інформації про заробітки владної верхівки виступила Миргородська міська рада. Відкрити громаді дані про заробітні плати мера та заступників виконкому посадовцям завадили «обставини непереборної сили».
При пошуку якої інформації чиновники мовчать активніше і згадують про війну частіше?
Коли запитують про чисельність посадовців, і як вона змінилася за 6 місяців війни, а також про те, як у першому півріччі за зачиненими дверима розпоряджалися бюджетними грошима.
Найбільш відкритою з 4 районних центрів області виявилася Лубенська міська рада. Виконком надав вичерпний перелік запитуваної інформації, включно із протоколами засідань сесії, даними щодо бюджету, чисельністю посадовців.
Полтавська міська рада надала розпис бюджету та протоколи сесійних засідань, але відмовила в інформації про зміну кількості посадовців, пославшись на відсутність документу під назвою «про зміну чисельності посадовців виконавчого комітету Полтавської міської ради за кожен місяць 2022 року окремо».
Схожу відписку надали і фінансисти Кременчука. Посадовці повідомили, що у мерії відсутній такий документ, як довідка про виконання бюджету за перше півріччя.
На той самий запит щодо розподілу бюджету, протоколів сесій та чисельності чиновників, надісланий повторно, в мерії знову відмовили в наданні даних, пославшись вже на те, що «інформація, яка міститься в запитуваних документах, може бути використана ворогом для завдання шкоди як національній безпеці територіальної громади, так і всієї держави».

Миргородська міська рада, знову ж таки, відмовила у наданні інформації. І розподіл бюджетних грошей, і прийняті рішення ради, і те, як змінювалася чисельність чиновників — стали таємницею, завдяки «обставинам непереборної сили».
Таким чином, найскладніше виявилося дізнатися про те, як змінювалась кількість чиновників за час війни, та куди йшли гроші бюджету.
Порівняння
Доки посадовці Миргорода не можуть відповісти про заробітки та чисельність виконкому, спираючись на війну і обставини непереборної сили, а виконком Кременчука боїться, що інформація про зарплати чиновників може бути використана ворогом для заподіяння шкоди «як національній безпеці територіальної громади, так і всієї держави», мерії міст, які перебувають під постійними обстрілами, спокійно і відкрито публікують на офіційних сайтах:
- анонси та календарні заходи;
- рішення сесій та виконкомів;
- розпорядження, накази, протоколи засідань.



Для порівняння, приклад сайту мерії Кременчука та сайтів міських рад Харкова і Миколаєва.
Довідково
Законом України «Про правовий режим воєнного стану» не передбачено прямої можливості встановлювати будь-які заборони чи обмеження щодо виконання розпорядниками обов’язків з розгляду запитів чи оприлюднення публічної інформації.
Відповідно до частини 5 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном.
Ч.8 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачає, що обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Водночас, будь-яке обмеження в доступі до інформації має здійснюватись при дотриманні сукупності вимог, визначених у ч. 2 ст. 6 Закону «Про доступ до публічної інформації» (“трискладовий тест”).

Ця публікація стала можливою завдяки фінансовій підтримці партнерів: ГО «Інститут розвитку регіональної преси» та EUACI. Матеріал відображає позицію редакції і не обов’язково відображає позицію ІРРП та EUACІ.
Коментарі
Залишити коментар
Щоб залишити коментар, вам потрібно увійти або зареєструватися на нашому сайті